Båtbygge och Lottbåtar

Amatörbåtbyggandet i SSB var mycket intensivt vid sekelskiftet och ett femtontal år framåt. Ännu odokumenterat, kan man nog ändå gissa att det rör sig om ca 60-70 båtar som byggts av medlemmar på olika platser runt om i Stockholm. Några av de tidigaste byggplatserna finns omnämnda i våra årsböcker, till exempel Vanadislunden 1902-3, lada vid Solna kyrka, Sundbyberg, Södra Brunns tobakslador, smedjan vid Roslagstull, repslagarverkstad i Tanto och Saltmätargatan. På Saltmätargatan från 1909 och några år framåt amatörbyggdes ett trettiotal båtar.

Gotthard Forsström var med och byggde och stod som ägare till SSB:s första amatörbyggda segelbåt FYR, byggd år 1898-99. Det var en klass III typ Snipfacón lvl 6,19 mätningstal 9,01. De första åren var ordförande KG Larsson rorsman på SSB:s tävlingar. FYR övertogs senare av A Jansson som erövrade många av de förnämsta vandringspriserna en bit in på 10-talet. FYR såldes ur SSB i slutet på 10-talet till KSSS.

Tack vare Leonard Eriksson kom SSB:s båtbyggeri igång på allvar under hans verksamhetsår. Han var självlärd i det mesta. Från början var han järnsvarfvare, men läste på allt om segling och kunde senare både bygga, konstruera båtar och sy segel. Regler satte han sig snabbt in i och införde i SSB:s stadgar. Han ställde alltid upp och hjälpte sina klubbkamrater som höll på att bygga egna båtar, så att de blev i överensstämmelse med ritningar och regler. Det var Leonard som drev amatörbåtbyggandet vid SSB:s lokal på Saltmätargatan, där sedan många vackra farkoster blev till.

Från 1903 har sällskapet låtit bygga så kallade "mönsterbåtar" för utlottning. Sista året ekonomin tillät detta var 1945. Det var en Mälar 22:a nr 120. Därefter har vi varit "delägare" i lottbåtar via Saltsjöns Seglarförbund. Några lottbåtar har byggts i klubben av SSB medlemmar men då i andra lokaler.

001-baatbyggare.jpg

Här är några båtbyggare utanför Saltmätargatan 1909. Leonard Eriksson står längst till höger och en ung John Magnusson i mitten.

 

John-Magnusson.jpg

John Magnusson på äldre dagar

Nybygge-1910-paa-Saltmaetargatan.jpg

Nybygge på Saltmätargatan 1909, SSB:s blivande lottbåt 1910.

 

Baatbygge-tobakslada.jpg

Av gliporna i ladväggen att döma, borde denna bild vara tagen vid Södra Brunn omkring 1910. Båtbyggarna är oidentifierade.

 

transport.jpg

Nybyggda båtar på väg från Saltmätargatan 1910. Här ses bl. a. Jonne Magnussons 30 kvm racer, Norna och Leonard Erikssons, SK 30:a som blev SSB:s lottbåt 1910. Den var ritad av Knut Ljungberg, som var en mycket anlitad konstruktör och byggdes på Saltmätargatan. Den förekom i mätregistret 1910 som Svea.

 

Vaarrustning-1911.jpg

Vårrustning i SSB:s hamn 1911.

Fyra båtar från SSB deltog i OS-seglingarna 1912 i Nynäshamn. David Berggren berättar om detta i årsboken. Där kan vi också läsa om SSB:s lottbåt 1913, en skärgårdskryssare på 30 kvm, ritad av post­expeditören K E Sjögren och byggd på Ytterby varv i Vaxholm av båtbyggare Lindblom. Den utsågs till att representera SSB:s i kampen om skärgårdskryssarpokalen. Skärgårdskryssarna vinner alltmer terräng på 1915-20-talet. Nya mätregler och klassindelningar tar ordentlig fart sedan Svenska Seglarförbundet bildats och styr båtkonstruktörernas nyskapelser allt hårdare. Kölbåtarna dominerar nu totalt.

Lottbåtar byggdes varje år och 1929 byggdes både en Becker-ritad Skärgårds 22:a och en motorbåt. Detta var första gången i Sällskapets historia som en motorbåt utlottades.

 

Lottbaat-1935.jpg

Lottbåt 1935 en M-30

 

O-Larssons-baat-under-byggnad-1936.jpg

Till höger står Olof Larsson kallad ”Bagar-Lasse” i nybyggnadsskjulet 1936. Båten hette Casanova.

 

Ebbe-Bohmans-baat-under-byggnad-1936.jpg

Här ser vi Ebbe Bohmans M-30:a under byggnation i nybyggnadsskjulet 1936-37.

 

Lottbaat-1938-en-M22.jpg

Lottbåt 1938 en M-22

 

Pelle-Rinman.jpg

Pelle Rinman seglade många av SSB:s lottbåtar under 20 års tid. Dessutom seglade han X:et under 10-talet och John Magnusson gastade. Pelle var mycket samvetsgrann när han åtagit sej en uppgift och fuskade aldrig med detaljer som kunde mankera under en segling. Han satt dessutom med i mönsterbåtskommittén och påverkade konstruktören och båtbyggaren innan han godkände bygget. Ibland var han extra petig på både konstruktion och finish. En båt kapade han kölen 15 cm på innan han var nöjd. Om man studerar kvitton från den här tiden så ser man att han kompletterade båtarna med bättre skot, block, barduner och andra detaljer. Båtarna som han skulle segla sliphalades alltid innan en kappsegling och det hände ofta att bottnen fick strykas om och slipas och poleras. Det var inte ofta han kom hem utan ett pris. Om han gjorde det så berodde det mer på båten. Per Rinman fick sällskapets förtjänstplakett i guld 1939.

 

02-Lottbaaten-1944.jpg

Tidig söndagsmorgon på Östra station 1944. Årets lottbåt har anlänt från Einar Johanssons båtvarv i Norrtälje och var ”ett enastående vackert bygge” och nu återstod att dra ner båten genom hela staden till Nybroplan där den skulle ställas ut. Förhoppningsvis kommer man att kunna sälja många lotter under ca 14 dagar som SSB fått tillstånd att stå här. Från 1903 till 1943 hade man bara fått sälja lotterna på arbetsplatser och till bekanta o s v. I mitten står Sten Johansson lutad mot vagnen och framför honom står Axel Andreasson (medlem 1902). Längre fram står Jocke Karlsson och Ernst Sandberg. Mälar 22 an fick nr 115 och döptes förstås till Fortuna. G A Johansson vann på lott nr 1090. Han var medlem i SSB och behöll båten och seglade med stor framgång i många år under SSB:s vimpel. Till 1945 beställdes ännu en M 22a från samma varv. Den fick nr 120 och blev SSB:s sista lottbåt.

 

05-lottbaat-1945.jpg

Lottbåt 1945

 

Gunvor-och-Bosse-Ridderfors.jpg

Gunvor och Bosse Ridderfors som byggde sin båt ”Singla” i SSB:s båtbyggnadsskjul mellan 1963 till 1965. Bilden är tagen i klubbhuset 1988 vid årsmötet och 90-årsfesten.

Nedtecknat av Christer Johansson